تولید کننده و وارد کننده انواع کود کشاورزی

ورود
0
خانه علاقه‌مندی 0 مقایسه 0 داستانک

تارنوشت

لیست قیمت انواع کود NPK در سال 1401

انواع کود NPK از جمله کود های مفید و موثری هستند که نقش اساسی را در رشد رویشی گیاه ایفا می‌کنند، این کود برای تمامی محصولات کشاورزی و زراعی مناسب می باشد.

که در ایت محتوا قصد داریم بطور مختصر به انواع کود NPK بپردازیم و در نهایت لیست قیمت NPK را در سال 1401 بررسی کنیم با ما همراه باشید.

کود NPK چیست؟

اگر علاقه مند به پرورش گیاهان در باغ یا خانه هستید و یا اگر باغبان حرفه ای هستید، مطمئناً با اصطلاح کود NPK برخورد کرده اید.

اما این نام به چه معناست؟ هر یک از حروف N، p و K نشان دهنده یکی از عناصر کلان مورد نیاز گیاه است:

ن: نیتروژن

پ: فسفر

ک: پتاسیم

درشت مغذی ها آن دسته از مواد مغذی هستند که گیاه در طول رشد و نمو به آنها بیشتر نیاز دارد. عناصر باقیمانده (مانند بور، منگنز و ...) را ریز مغذی می نامند که گیاه به مقدار بسیار کمی به آنها نیاز دارد.

کودهای NPk معمولاً دارای برخی عناصر کمیاب در ترکیب خود هستند و به همین دلیل کودهای کامل نامیده می شوند.

تعریف کود NPK

هر گیاهی برای رشد بهتر و جلوگیری از آفات و زرد شدن برگها به کود نیاز دارد. کود NPK در واقع یک کود پودری پرکاربرد است که در آب حل می شود. این کود از سه عنصر اصلی N، نیتروژن، فسفر، فسفر و پتاسیم پتاسیم تشکیل شده است که نقش عمده ای در رشد رویشی گیاهان و دانه ها دارند. علاوه بر این، کود NPK دارای عناصر دیگری مانند روی، مس، منگنز، کلات و غیره نیز می باشد.

اهمیت ترتیب عناصر (N، P و K) چیست؟

شاید فکر کنید چرا کود NPK کود PKN یا KPN نامیده نمی شود؟ این ترتیب عناصر ذکر شده در نام کود بی معنی نیست و در واقع ترتیب اهمیت آنها را در طول عمر گیاه نشان می دهد.

اگر عمر یک گیاه را به سه دوره کاشت، رشد و برداشت تقسیم کنیم، گیاه در مرحله کاشت به نیتروژن (N) بیشتری، در مرحله رشد به فسفر (P) بیشتر و در مرحله برداشت به پتاسیم (K) بیشتری نیاز دارد.

البته این سوال شامل موارد استثنا می شود. به عنوان مثال، فسفر می تواند به ریشه های گیاه در هنگام کاشت کمک کند. در زیر با عملکرد هر یک از این عناصر در گیاه آشنا خواهیم شد.

نیتروژن

این عنصر به رشد برگ های گیاه کمک می کند و باعث می شود دانه های گیاه سریعتر جوانه بزنند. نیتروژن همچنین کیفیت محصول را افزایش داده و فتوسنتز گیاه را افزایش می دهد.

یکی از علائمی که به شما نشان می دهد گیاه شما فاقد نیتروژن است، تغییر رنگ برگ ها است. در صورت مشاهده این علامت بهتر است به گیاه کود NPK با درصد نیتروژن بالا بدهید.

فسفر

کود فسفر به تشکیل ریشه، تولید گل و گل و مقاومت گیاه در برابر تنش های محیطی کمک می کند. اگر گیاه شما به دلایلی در شوک است، می توانید برای مقابله با استرس گیاه به آن کود فسفر بدهید.

یکی از علائم کمبود فسفر کوچک شدن برگ ها و جوانه های انتهایی گیاه است.

پتاسیم

این عنصر به افزایش کیفیت گل و میوه گیاه کمک می کند. همچنین با افزایش تولید پروتئین باعث بهبود کیفیت میوه ها و افزایش اندازه آنها می شود. یکی دیگر از کاربردهای پتاسیم کاهش حساسیت گیاه به بیماری ها و آفات است.

زرد شدن و تغییر رنگ برگ های گیاه یکی از علائمی است که نشان می دهد گیاه شما با کمبود پتاسیم مواجه است.

انواع کود NPK در بازار

سه عدد در عنوان کودهای npk نشان دهنده ارزش سه عنصر کلان (n، p و k) برای گیاه است. عددی که بیشترین مقدار را دارد نشان دهنده ماده مغذی است که درصد بیشتری از کود را تشکیل می دهد.

مثلاً کود 30-5-15 نسبت به سایر عناصر پتاسیم بیشتری دارد یا مثلاً کود 3-20 (20-20-20) دارای نسبت مساوی از عناصر ماکرو است. عدد صفر در هدر torus به معنای عدم وجود این عنصر است.

به عنوان مثال کود 0-0-10 فقط دارای عنصر نیتروژن است. در زیر به معرفی انواع کود NPK و کاربرد هر یک از آنها می پردازیم تا بتوانید به راحتی کود مورد نیاز گیاه خود را انتخاب و تهیه کنید:

کود NPK 20-20-20

این کود بهترین کود NPK برای تقویت برگ گیاه است. کود حاوی 32 عنصر درشت مغذی مورد نیاز گیاه است. نیتروژن، فسفر و پتاسیم هر کدام با غلظت 20 درصد است. البته این کود حاوی عناصر کمیاب (کم مصرف) مانند مس، آهن، روی و ... است.

این کود به صورت پودر کریستالی آبی به بازار عرضه می شود. کود بیزیت بیزیت 1 کود کاملی است که در صورت استفاده باعث رشد گیاه و افزایش ارتفاع آن می شود

.همچنین به بهبود کیفیت میوه و رنگ و طعم آن کمک می کند. این کود برای درختان میوه، صیفی جات، سبزیجات و انواع گل ها مناسب است.

کود 18-18-18 NPK

این کود علاوه بر درشت مغذی ها حاوی ریزمغذی های مورد نیاز گیاهان مانند روی، منگنز، مس و ... نیز می باشد. کود 18-18-18 برای گیاهان زینتی و همچنین گیاهان گلدار مانند ارکیده، گل رز و شمعدانی ایده آل است.

بهترین زمان استفاده از این کود برای گیاهان گلدار، دوران رشد رویشی آنهاست. این کود به صورت پودر و بدون بو در بازار موجود است.

کود 36-12-12 NPK

به این کود کود شکوفه می گویند. افزایش گلدهی و افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات از وظایف این کود می باشد. بهتر است زمانی که گیاه آماده گلدهی است از این کود استفاده شود. می توانید از آن برای گل هایی مانند سوسن، ارکیده و گل رز استفاده کنید.

کود 10-52-10 NPK

کود 10-52-10 درصد دارای فسفر بالایی بوده و در تقویت ریشه و روند ریشه زایی موثر است. این کود به صورت پودر و در بسته بندی های آلومینیومی موجود می باشد. شما می توانید از این کود برای اکثر محصولات کشاورزی استفاده کنید.

یکی دیگر از مزایای کود 10-52-10 کمک به جوانه زدن گیاه و جلوگیری از زرد شدن برگها است.

کود 10-5-20 NPK

این کود را می توان برای گیاهان داخلی، درختچه ها و بونسای استفاده کرد. از آنجایی که مقدار نیتروژن کود زیاد است، می تواند برای گیاهان سبز گلدانی مانند نخل و بوته های آپارتمانی مفید باشد.

کود 5-50-15 NPK

این کود همچنین فسفر بالایی دارد و برای انواع سبزیجات مناسب است. از آنجایی که سبزیجات نیز به کود نیاز دارند، این کود می تواند به بهبود متابولیسم آنها و همچنین تقویت ریشه کمک کند.

این کود هم به صورت آبیاری و هم به صورت محلول پاشی استفاده می شود.

کود 40-5-4 NPK

این کود دارای درصد بالایی پتاسیم بوده و در بهبود کیفیت میوه موثر است. این کود npk علاوه بر افزایش اندازه میوه، طعم و بوی آن را بهتر می کند.

اگر دیدید که گل های گیاهتان در حال ریزش است می توانید از این کود استفاده کنید. کود به صورت پودر موجود است و پس از حل شدن در آب می توان آن را به گیاه داد. این کود برای انواع محصولات کشاورزی کاربرد دارد.

کود 38-11-3 NPK

این کود برای گیاهان زینتی به ویژه کاکتوس ها و ساکولنت ها مناسب است. البته برای محصولات کشاورزی هم کاربرد دارد. محتوای بالای پتاسیم موجود در این کود از زرد شدن برگ های گیاه جلوگیری می کند.عملکرد اصلی این کود افزایش رشد رویشی گیاه است.

کود 30-15-15 NPK

همچنین این کود نسبت به سایر عناصر دارای درصد پتاسیم بیشتری بوده و باعث افزایش عملکرد گیاه می شود. این کود حاوی عناصر کمیاب مانند کلات است که به افزایش کیفیت محصول کمک می کند.

با استفاده از این کود می توانید محصولاتی با طعم و رنگ و کیفیت بهتر داشته باشید.

کود 20-6-19 NPK

این کود کامل را می توان منحصراً برای گیاهان سرپوشیده و فصلی استفاده کرد. باعث انبساط برگ های گیاه به خصوص غلات و حبوبات می شود. از این کود می توان برای گیاهان گلدانی، گل های شاخه بریده و درختان میوه و مرکبات استفاده کرد.

لیست قیمت بهترین انواع کود NPK

کلیه قیمتهای ارائه در جدول زیر به دلیل نوسانات قیمتی زیاد در بازار دارای اعتبار 24 ساعته می باشد. جهت اطلاع از قیمت روز انواع NPK و خرید از کارخانه تولید کننده در مشهد با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا با ارائه لیست قیمت و نوع برند و مارک و کیفیت انواع NPK شما عزیران را راهنمایی نمایند.

جهت مشاوره رایگان با بخش فروش ما در ارتباط باشید.

نام محصولترکیباتوزنقیمت 1401 ریال
کود NPK 20 20 20نیتروژن فسفر پتاسیم10 kg510000
کود NPK 12 12 36مونوآمونیوم فسفات+ سولفات پتاسیم+ نیترات پتاسیم+ مونوپتاسیم فسفات10 kg500000
کود NPK 10 50 10مونوآمونیوم فسفات+ سولفات پتاسیم+ نیترات پتاسیم+ مونوپتاسیم فسفات10 kg890000
کود NPK 18 18 18نیتروژن فسفر پتاسیم10 kg500000
کود NPK 15 5 30نیتروژن فسفر پتاسیم10 kg480000

 

پردیس کود ایرانیان زمین

تولید کننده و وارد کننده انواع کود کشاورزی

09120765931

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

خبرنامه محصولات و تخفیف‌ها

از جدیدترین محصولات و تخفیف‌های مناسبتی با خبر شوید و هزینه‌ها را کاهش دهید.

قیمت رقابتی

فروش با قیمت درب کارخانه

تضمین آنالیز

تضمین ۱۰۰٪ آنالیز محصول

فروش بی واسطه

فروش بی واسطه از کارخانه

ارسال به سراسر کشور

ارسال مستقیم از مشهد مقدس